Naujienos
Archyvas
Redakcija
Reklama
Skelbimai
Privatumo politika


arrow Naujienos 2024 spalio 11, penktadienis
Prekyba live transliacijų metu ir vartotojo teisės Spausdinti
2024 rugpjūčio 27, antradienis

Atokiau nuo didžiųjų prekybos centrų gyvenanti Vilma mėgsta pirkti internetu ir pastaruoju metu dažnai prisijungia prie socialiniuose tinkluose veikiančių parduotuvių live transliacijų. Merginos nuomone, tokiu būdu pirkti smagu – pardavėjos išmoningai demonstruoja prekes, veiksmas vyksta greitai, kainos geros, tačiau yra ir kita pusė – informacijos apie prekę pateikiama mažai, pirkimo dokumentų negauni, tad jei prekė neatitinka lūkesčių, lieka kaltinti tik save. Ar tikrai socialiniuose tinkluose perkantis asmuo neturi jokių teisių?
Vartotojų aljanso tarybos narė Evelina Gruzdienė, vadovaujanti projektui „Vartotojams draugiška prekyba internetu“, primena, kad socialiniuose tinkluose prekes parduodantys verslininkai privalo laikytis tokių pat reikalavimų, kaip ir kitos el. parduotuvės. Prieš sudarydami nuotolines sutartis (parduodami prekes ar paslaugas) verslininkai turi pateikti Civilinio kodekso 6.228 (7) str. nurodytą informaciją, kuri turi būti aiškiai matoma, o ne siunčiama asmeninėmis žinutėmis pagal užklausas.
Pirmiausia, pirkėjas turi žinoti, su kuo jis sudaro sandorį – ar su komercinę veiklą vykdančiu asmeniu (verslininku), ar su kitu fiziniu asmeniu, kuris parduoda jam nebereikalingus daiktus. Sandoriai tarp dviejų fizinių asmenų nėra laikomi vartojimo sandoriais, todėl kilus ginčui vartotojų apsaugos priemonėmis pasinaudoti nepavyks ir teks kreiptis į teismą.
Pirkėjui būtina pasitikrinti, ar verslininkas nurodo savo duomenis (vardas, pavardė ar pavadinimas, juridinio asmens teisinė forma), kontaktinę informaciją (buveinės ar veiklos vykdymo adresas, el. pašto adresas, telefono numeris). Jei yra galimybė tik rašyti žinutes paskyroje, pirkėjas labai rizikuoja, nes dažnai kilus konfliktui vartotojas blokuojamas ir nebegali susisiekti su pardavėju.
Prieš sudarant sandorį pirkėjui turi būti nurodytos pagrindinės prekės ar paslaugos savybės. Atsižvelgiant į socialinių tinklų specifiką, ši informacija gali būti glausta, tačiau apimti esminius duomenis (pavyzdžiui, prekės spalva, dydis, sudėtis ir pan.). Taip pat turi būti nurodyta bendra prekių ar paslaugų kaina, atsiskaitymo būdai, pristatymo kaina, prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminas.
Verslininkas privalo informuoti pirkėją apie vartotojo teisę nenurodant priežasties atsisakyti sutarties per 14 dienų arba tai, kad  sutarties atsisakyti negalima (CK 6.228 (10) str. 2 d. numatytas išimčių sąrašas). Labai rekomenduojama pasidomėti, kokių prekių negalima grąžinti pasinaudojus sutarties atsisakymo teise, nes prekiautojai dažnai nurodo gerokai platesnį sąrašą. Atsisakius sutarties per 14 d. vartotojui grąžinamos visos lėšos, įskaitant vartotojo apmokėtas siuntimo išlaidas, pirkėjui gali tekti tik grąžinimo išlaidos, jei pardavėjas apie tai informuoja iš anksto.  Svarbu įsidėmėti, kad jei verslininkas nepateikė vartotojui informacijos apie teisę atsisakyti sutarties, vartotojas šią teisę gali įgyvendinti per 12 mėnesių ir tokiu atveju vartotojas neatsako už prekės vertės sumažėjimą.
Pardavėjas privalo prekėms suteikti ne trumpesnę kaip dvejų metų teisinę garantiją. Jei prekė nekokybiška, vartotojas turi teisę reikalauti, kad prekė būtų pataisyta, pakeista kokybiška preke, sumažinta prekės kaina arba sutartis nutraukta ir grąžinti pinigai (netaikoma, jei trūkumas mažareikšmis). Jei daiktui nustatytas tinkamumo naudoti terminas, reikalavimus dėl trūkumų pirkėjas gali pareikšti per šį terminą.
Taip pat būtina nurodyti informaciją apie neteisminį vartojimo ginčų sprendimą.
    
Jei vis tik vartotojo teisės buvo pažeistos, Vartotojų aljansas pataria ne susirašinėti žinutėmis, tačiau pateikti pardavėjui oficialią pretenziją raštu: nurodyti kada ir ką pirkote (pridėkite pirkimą įrodančių dokumentų kopijas), kokios jūsų teisės buvo pažeistos ir ko reikalaujate. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjas nepateiks atsakymo arba gautas atsakymas jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (www.vvtat.lt).
Vartotojų aljanso vykdomas projektas „Vartotojams draugiška prekyba internetu“ finansuojamas Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos bei Vartotojų aljanso lėšomis.
    
Daugiau informacijos apie Vartotojų aljanso veiklą www.vartotojualjansas.lt

Paskutinį kartą atnaujinta ( 2024 rugpjūčio 27, antradienis )